miercuri, 1 iulie 2009

Airbus sau Boeing?

Daca esti medic, sansele sunt ca atunci cand o noua epidemie soseste in oras prietenii si cunoscutii sa inceapa sa te sune, intrebandu-te despre simptome, sanse, tratament, sau in general, ce opinie ai despre respectiva boala. Daca esti contabil, o data pe an vine vremea platii taxelor si brusc te trezesti asediat de aceiasi prieteni. Daca esti inginer de aeronave(ca mine) rareori ai parte de genul asta de popularitate. Acum insa, dupa prabusirea consecutiva a doua avioane Airbus, este unul din acele momente in care incepi sa primesti telefoane ingrijorate: “Plec peste doua luni in Europa. Sa zbor cu compania X, care e mai scumpa, sau cu Y, mai ieftina, dar care face jumatate de drum cu Airbus-ul?” Ridici din umeri, enervat. Daca irosesti un dram de empatie intelegi de ce prietenul Z, medic, parea plictisit la telefon atunci cand l-ai intrebat daca bubele care ti-au aparut pe varful nasului inseamna ca ai pancreatita. Daca nu, iti dregi vocea, te tragi langa televizor si incepi sa explici cu voce domoala ca este o falsa problema. La nivelul la care se desfasoara competitia in aviatie nu se pune problema ca o companie sa fie buna si una proasta, una sigura si alta riscanta. Intre diversele tipuri de avioane da, exista diferente. Te-ai uitat chiar tu pe Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Competition_between_Airbus_and_Boeing) si ai vazut ca exista tipuri de avioane foarte sigure, precum Airbus A340 si Boeing 777, care n-au avut nici un accident fatal de la primul zbor pana acum. Exista altele, precum Boeing 737 original sau Airbus A310, care nu s-au dovedit la fel de sigure. Chiar si un avion perfect proiectat poate sa treaca printr-o situatie limita si sa nu supravietuiasca(shit happens), insa aici e vorba de jocurile statisticii. Orice se poate intampla se va intampla pana la urma(inclusiv previziunile lui Marmureanu despre cutremure). Insa adevarata problema, adevarata alegere pe care cineva trebuie s-o faca nu este nicidecum intre doi producatori de talia celor mentionati, ci intre companiile aviatice, care poseda flote de vechimi diferite, intretinute diferit, reparate cu o frecventa diferita, conform unor standarde diferite. Exista companii aviatice cu palmares excelent, explicabil prin faptul ca ele cumpara intotdeauna avioane noi si le scot din zbor suficient de repede. Exista operatorii ieftini, care cel mai adesea cumpara avioane la mana a doua de la companiile mai sus mentionate. Airbus-ul A310 al Yemenia, care s-a prabusit in Comore, vechi de 19 ani, fusese inspectat in 2007 de autoritatea aeronautica franceza si respins din cauza unui numar de nereguli. Nu conteaza, pentru Yemenia el era destul de bun. Ceea ce-ti ofera prilejul sa inchei consultatia telefonica in forta:
“Dar pentru voi?”

3 comentarii:

  1. :-) nu imi dau cu parerea ca nu ma pricep :-)
    Dar care e mai tare Vader sau Terminator? sau Superman vs Omu paianjen? :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Dintotdeauna m-a preocupat problema asta. Si am ramas cu intrebarea "Pot Batman si cu Omul Paianjen sa-i bata pe Superman plus Chuck Norris?..."

    RăspundețiȘtergere
  3. hmm.. da asta e o problema dificila. Probabil ca se poate rezolva numeric, analitic sigur nu.

    RăspundețiȘtergere